fbpx Skip to content

Verplichte aanmelding voor assistentieflats

Nieuwe wettelijke omkadering voor assistentieflats vanaf 1 januari 2013: Verplichte aanmelding voor alle groepen van assistentiewoningen, erkend of niet.

Wie assistentieflats wil aanbieden of organiseren moet zich voortaan in elk geval aanmelden bij de Vlaamse Regering, en dat ongeacht of men de groep van assistentiewoningen tevens wil laten erkennen (art. 65 Woonzorgdecreet). Wel staat een aanvraag tot erkenning van een groep van assistentiewoningen gelijk met een aanmelding. De aanmelding heeft, ingevolge artikel 66, § 1 van het Woonzorgdecreet, tot gevolg dat de ambtenaren belast met het toezicht op de ouderenzorg toegang hebben tot de gebouwen waarin ouderenzorg verstrekt wordt.

De procedure voor de aanmelding is nader omschreven in het Procedurebesluit (art. 36). De aanmelding gebeurt aangetekend of tegen ontvangstbewijs en is gericht aan het Agentschap. Een aanmelding bevat een omschrijving van de aangeboden of georganiseerde woonzorg, de identiteitsgegevens van de aanmelder, een plan van de gemeente met aanduiding van de exacte inplantingsplaats en het werkgebied waar de hulp wordt aangeboden. (De formulieren zijn beschikbaar op http://www.zorg-en-gezondheid.be/Formulieren/Zorgaanbod/Formulieren-voor-residentiele-ouderenzorg.) Het Agentschap bezorgt de aanmelder een ontvangstmelding.

 

Bron : Eubelius